Nezačínejte od konce
Že začít s novou věcí od konce je blbost? Je. A přece u něj řada agilních snah a pokusů začíná.
Pořád mám pocit, že čím delší dobu tu "agilní transformace" běží, tím méně se v nich někteří, kterých se týká, orientují. A možná právě proto, že se často začíná od konce. Ten je totiž vidět na první dobrou.
Začne se tedy u toho, že: Scrum, Spotify, Safe nebo něco jiného. V řadě úvodních přednášek a meetingů se vysvětlí, jak zrovna to naše "S" bude vypadat a fungovat. Najde se věrohodný konzultant nebo agilní kouč, připraví školení a někde se taky "vhodným interním" nabídne postup a zaškolení na nových pozicích, které odpovídají potřebě agilní změny i agilního fungování. Proškrtá a překreslí se "pavouk" a z čista jasna máme ve firmě parťáky scrum mastery a product ownery. Požadavky vedeme v backlogu a jejich granularitu určujeme pomocí epic, use stories a tasků. Agilní lídři vedou třeba squady nebo triby. Zdá se, že všechno šlape jak má a všichni vědí co, komu, proč a jak.
Co, komu, proč a jak?
A tady je většinou ten zakopaný pes. Všichni víme jak. Jenže ne všichni už víme co, komu a proč. Naplnit agilní principy, v IT i non-IT, totiž není o tom jak. Podstatou skutečné adopce agilních principů ve společnosti nebo její části je primárně pochopení toho co, komu a proč. To znamená znát vlastní klienty. Vědět co (jakou hodnotu) ode mne očekávají, proč a být schopen ji dodat.
V odpovědích na otázky...
- Kdo je můj zákazník?
- Jakou hodnotu ode mne očekává a jakou mu dodávám?
- Jak zjistím, že hodnota, kterou dodávám teď je tou správnou hodnotou?
...často chybují i zkušení mazáci.
Výsledek pak může skončit pouhou "technickou adopcí" vybraného agilního frameworku nebo přístupu, v němž se řada lidí ohání řadou agilních termínů, ale málokdo je schopen revidovat práci svého týmu tak, aby skutečně naplňovala agilní principy jako takové.
Protože, když už jsme v něčem dobří, obvykle to prostě chceme "prodat". Nevíme, jak být pro zbytek firmy transparentní (a někdy taky ani tak moc nechceme). Když už máme pocit, že to fakt děláme dobře (hodně času, hodně práce), nechceme slyšet, že to vlastně není tak úplně ono. A změny kvitujeme jen do určité míry a do určitého počtu.
Takže, ať už jste s agilitou ve vaší firmě jakkoliv daleko, nebojte se vrátit na začátek. A jestli s ní teprve koketujete, nedělejte to od konce.