Na kafe s Jirkou Pilným

O tom, jak je to s porozuměním agilitě ve firmách, kolik nonajťáků na školeních potkává, jak vnímá jejich zapojení a roli v agilních transformacích, i o tom jak se mu pomáhá s rozjezdem Agilního klubu na Nově.

Jirka je hodně činorodý chlápek. Prostě pilný Pilný. Školí, vede celodenní simulace, konzultuje a pomáhá řadě firem v oblastech projektového managementu, v implementacích Agile nebo DevOps, i s efektivním vedením IT.

Ahoj, Jirko. I přesto, že se agilní přístupy netýkají jen IT, rezonují v téhle oblasti pořád nejsilněji. Jaká je Tvoje zkušenost? Z jakých oblastí je aktuálně nejsilnější poptávka po Tvém know-how? A změnilo se to nějak v čase?

Ahoj, jasně, už je to tak. V informatice to rozhodně rezonuje, až duní. Spousta organizací je buď na začátku, nebo už prochází něčím, čemu se říká agilní transformace.

Vyšší poptávka je jednoznačně z dynamičtějších prostředí, jako třeba informatika a média, kde se situace na bojišti mění každým okamžikem. Poptávka roste, zaplať pán Bůh za to. Protože agilita mě fakt baví.

Agilita je skutečně „jen“ schopnost organizace přijmout časté změny jako svůj denní chleba. S časem se poptávka zvětšuje, neb černé labutě létají všude. Černá labuť je matka disrupce a je třeba se na ni neustále připravovat. (Tzv. Black Swan je termín z metodiky AgileSHIFT, který popisuje nepředvídatelnou událost, která může mít zásadní dopad na váš byznys. Nemůžete ji naplánovat, ale můžete na ni být připraveni. Takovou aktuální "Black Swan" pro většinu odvětví jsou právě dopady koronavirové pandemie.)

Jak Ty osobně hodnotíš míru porozumění agilitě ve firmách? Máš pocit, že je pořád ještě takovou módní vlnou nebo už je někde na začátku skutečná potřeba a snaha něco zefektivnit?

Agilita je jako paní Colombová. Všichni o ní mluví, ale málokdo ví, jak vlastně vypadá a co je zač. Často říkám, že by lidé měli dočítat knihy až do konce. A to platí i pro agilní metodiky. Organizacím často uniknou podstatné klíčové faktory. Bez nich pak metodika jaksi nefunguje a rozčarování je na místě.

Obávám se, že se původní módní vlna změnila v nutnost nezbytnou k přežití. Je to vidět v bankovním sektoru, ve kterém to vlastně masivně začalo. V automotive, kde místo "montování aut" tvoří "chytrá auta". V médiích, která si uvědomila, že agilní už dlouho jsou. Takže teď jasně převládá snaha zefektivnit, zrychlit a přijmout změnu. Paradigma „time to market“ je konkurenční výhoda, která odděluje zrno od plev. Svět se mění a kdo se nepřizpůsobí, má problém. To říkal už Darwin.

Na některých školících akcích s Tebou, jsem byla, myslím, dokonce jedinou osobou z HR. Jak hodnotíš zájem nonajťáků o agilitu obecně? Dokázal bys odhadnout poměr/procento nonajťáků, které na svých školeních potkáváš?

Kupodivu je vás, nonajťaků, zvědavých čím dál víc. Poměr si teď netroufám odhadnout, ale roste to a roste.

Jak silnou roli mohou podle Tebe nonajťáci nebo právě HR, v agilní transformaci hrát? Jak mohou podpořit implementaci agilní metody nebo techniky, která se týká třeba jen části firmy nebo konkrétního týmu?

Agilní transformace není o tom nasadit scrum, kanban, lean u delivery a pak se tvářit, že se to jiných netýká. HR by mělo organizaci pomáhat naplnit budoucí potřeby. To znamená, že by HR mělo být o půl kroku až krok před firmou a zajišťovat dodávku kompetencí, tj. znalostí a dovedností lidí, aby mohla organizace dlouhodobě naplňovat strategické cíle. Zkrátka, vy HR vládnete nejcennějším zdrojem a ten je přeci potřeba rozvíjet a opečovávat.

Jednou z úspěšných transformací prošla Royal bank of Scotland, kde se transformovalo napříč organizací a na všech úrovních. Použili k tomu i jednu byznysovou simulaci aby propojili různé organizace v rámci společnosti. Tuším, že jsi na ní i byla.

Pomoc a podpora spočívá v pochopení, ale hlavně přijetí hodnot agilního chování. To vede k vzájemnému porozumění a nastavení kolaborativní spolupráce. Tým je silný, když se chová jako tým. Team, team, team... Vzpomínáš Denholma z IT Crowd? Kolaborace je to magické slůvko, které vystihuje to, že daná organizace sdílí společné cíle a hodnoty.

Když jsme spolu šli na kafčo naposledy, dostali jsme se náhodou k tomu, že taky pomáháš rozjet Agilní klub na Nově. Článek o tom, jak se do agility na Nově pustilo právě HR, byl pro čtenáře hodně zajímavý. Takový požadavek právě z HR asi často nepřichází? Můžeš nám k tomu prozradit trochu víc?

Máš pravdu. Odsud to tak často nepřichází, ale přijde-li, tak je to zpravidla z osvícené části organizace, jako je to právě v tomto případě, kdy mě oslovila Radka s nabídkou vzájemné spolupráce. Nova je pro mě srdcovka. Nakouknout pod pokličku mediálního světa, je nesmírně zajímavá věc a jsem strašně rád za tuhle zkušenost. Na Nově si uvědomili, že jsou vlastně agilní, i když to předtím vůbec netušili.

„Základem úspěchu je úspěšný leadership a každý dobrý leader potřebuje zpětnou vazbu i zvenčí. Je potřeba si ověřit i mimo organizaci, že se věci dělají správně nebo jak by se dělat mohly - a to je můj byznys.“

Povídání jsme uzavřeli parádní lídrovskou mantrou a doufáme, že se vryje pod kůži i vám. 

Já mám velkou radost z toho, že se s Jirkou na LeanáHR nevidíte naposledy. Do budoucna máme v plánu, dát si s vámi to kafčo i v reálu. ;-)